الأربعاء 15 مايو 2024 05:12 صـ
مصر وناسها

    رئيس مجلس الإدارة محمد مجدي صالح

    غطاطي للإطارات
    فن وثقافة

    الإعلامي إبراهيم فايق يثير الجدل :دفنوني وأنا لسه صاحي

    مصر وناسها

    طرح الإعلامي إبراهيم فايق، الفيديو الخاص به في سلسلة "التحدي" المشارك بها عددا من الفنانين.

    وتحدث إبراهيم فايق في الفيديو عن تجربته الصعبة مع المرض، وكيف شعر أن حياته قد تتأثر بعدها، وتحدى نفسه من أجل تجاوز تلك الأزمة.

    وقال: "الفيديو ده اللي مدته ثواني معدودة بيحكي قصة حياة أصعب سنة مرت عليا.. زي دلوقتي بالظبط ربنا اختبرني بالاصابة بجلطة في الشريان الرئوي.. قعدت شهور بعدها بعيد عن حياتي الطبيعية".

    وتابع: "ارتباك رهيب.. وزن زايد فوق ١٥ كيلو مع وضع صحي صعب.. أمور بتبقى معقدة شوية خلت النفسية بقت صفر الحقيقة.. ناهيك بقى عن كلام كذب اتقال عني (قريته لما خرجت من المستشفى) وعن أسباب الجلطة غير كام خبر ضرب لناس استعجلت قضاء ربنا وكتبت أني توفيت حتى أنهم دفنوني وأنا لسه صاحي".

    وأضاف: "حاجات عقارب الزمن بيقف عندها؛ يعني أنا لو كنت مت؟ مكنش حد هيقول الحقيقة؟ كانت الناس هتنهش كده في حقي وانا مش موجود معاهم ارد على كذبهم؟".

    وتابع: "من ناحية تانية.. بقى بالنسبة لي مجرد اني اشوف الجيم من بعيد ده حلم.. علشان كده فاكر أول يوم نزلت اتمرن.. عيطت لما عرقت.. مكنتش متخيل اني هعرف احس الاحساس ده تاني، لكن الحمد لله اتحسنت للدرجة ان الدكاترة قالوا تقدر ترجع واحدة واحدة".

    واختتم: "بقى عندي تحدي تاني.. هنعمل أيه في الوزن الزايد؟!. شهرين أو أكتر بحاول اخس مفيش فايدة.. كل حاجة عطلانه.. معافرة كتير مع جسمي ومحاولات مضنية على مدار شهور.. حرمان والتزام وإصرار أن أرجع تاني بنفس لياقتي.. أنا بحب الرياضة للرياضة، وطول عمري بحب التحديات وعارف كويس إن قوة الشخص بتبقى أنه يصدق نفسه ويساعدها في أي حاجة وكل حاجة نفسه يعملها".

    إبراهيم فايق إبراهيم فايق: دفنوني وأنا لسه صاحي الإعلامي إبراهيم فايق