الثلاثاء 30 أبريل 2024 03:08 مـ
مصر وناسها

    رئيس مجلس الإدارة محمد مجدي صالح

    غطاطي للإطارات
    أخبار

    تعرف حكاية منشور أشعل الفيسبوك.. وتدخل عاجل من وزير الطيران

    مصر وناسها

    حصد منشور الشاب يوسف علي (Joe Ali) الذي نشره أمس الأحد، عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، تفاعلا كبيرا من قبل المتابعين، الذين أبدوا دعمهم وتعاطفتهم مع قصته، التي تعرض فيها للعنصرية لكونه يتيم ونشأ في دار أيتام.. فما القصة؟

    تفرقة عنصرية منذ الصغر
    استهل يوسف أو “جو”، منشوره بالحديث عن معاناته المستمرة منذ الصغر، قائلا: “مكنتش متخيل اني ممكن في يوم اقول كده بس انا بجد تعبت من السخافة وتعبت من كتر معمال اعدي في مواقف بايخة وسخيفة بسبب حاجة انا مخترتهاش.. الي ميعرفنيش كويس انا من يوم مفتحت عيني ع الدنيا وانا موجود في بيت لرعاية الايتام وطبعا مش محتاج اتكلم عن كم التفرقة والعنصرية ونظرات التقليل الي الواحد بيتعرضلها من و هو صغير”.

    رغم نشأته القاسية، تمكن يوسف من النجاح والحصول على منحة بالجامعة الأمريكية “الحمد لله اجتهدت كتييير جدا في حياتي وطلع عيني وربنا وفقني واخدت منحة لدراسة الهندسة الميكانيكية في الجامعة الامريكية ال AUC”.

    يسعى يوسف إلى تنمية مهاراته وتحقيق المزيد من النجاح: “وكأي طالب في هندسة بننزل في الصيف ندور ع تدريب عملي علشان ننمي مهارتنا ونتعرف على سوق العمل وكمان علشان مينفعش نتخرج من غير عدد ساعات تدريب عملي معين”.

    “قدمت علي تدريب صيانة تابع لمصر للطيران وحقيقي كنت متحمس جدا اني هشوف ورش ضخمة ومعدات كتيرة وهسمع من مهندسين بقالهم كتير في المجال واخد من خبرتهم”.

    بداية الأزمة

    بدأ الشاب يوسف علي في الحديث عن أزمته التي كتب “البوست” خصيصا لها، قائلا: “المهم النهاردة كنت رايح انا ومجموعة من زمايلي في الجامعة نحضر اول يوم تدريب في مصر للطيران.. فضلوا ينادوا علي اسامي الناس الي هتحضر التدريب العملي بتاع الصيانة ودوناً عن كل زمايلي اللي معايا في الجامعة اسمي متنداش، فطلعت علشان اشوف المشكلة في ايه لاقيتهم بيقولولي انهم نقلوني تدريب تاني اسمه التمثيلي او ال simulator وطبعا ده مش في الورش والهناجر بتاعة المطار ده بيبقي في فصل عادي مفهوش حاجة عملي”.

    تعرف حكاية منشور أشعل الفيسبوك.. وتدخل عاجل من وزير الطيران