الخميس 28 مارس 2024 01:08 مـ
مصر وناسها

    رئيس مجلس الإدارة محمد مجدي صالح

    غطاطي للإطارات
    فن وثقافة

    فاتن حمامة نصحت كريم عبد العزيز في بدايته بـ ”اقعد في بيتك”.. اعرف السبب

    مصر وناسها

    تحل ذكرى وفاة الفنانة فاتن حمامة، اليوم الثلاثاء 17 يناير، أو كما يلقبها الجميع بـ "سيدة الشاشة العربية"، والتي قدمت العديد من الأعمال المميزة خلال مشوارها الفني الكبير، ولم يكن يميزها في الفن فقط بل كان لها الفضل في دعم الكثير من الشباب ودفعهم للامام حتى أصبحوا نجوم صف أول وسط نجوم جيلهم.

    ضمن هؤلاء الفنانين هو النجم كريم عبد العزيز الذى كشف خلال ندوة تكريمه في مهرجان القاهرة السينمائي الدولي في دورته الـ 43، عن قلة ظهوره إعلاميًا حيث انها كانت نصيحة فاتن حمامة له، موضحاً: "أنا قليل الظهور غير بعمل أو بمشروع فني، وبعد "الاختيار 2" مقدرتش أروح برامج لانشغالي في تصوير "كيرة والجن" وكنا مسافرين.

    وعن نصيحة فاتن حمامة له قال كريم عبد العزيز: "أول لما مثلت سنة 1997 أدوني جايزة أحسن وجه جديد، وكان موجود في المكان الراحلة فاتن حمامة فروحت جري عليها، وسلمت عليها وقلتلها أنا عملت مسلسل، وقاطعتني قالتلي أنا شفتك في رمضان، وعاوزة أقولك علي نصيحة عاوز تبقي منثل مشهور وتدخل البيوت فقلتلها حلم حياتي فقالتلي أقعد في بيتكوا.

    وتابع كريم عبد العزيز؛ فأنا قلت شوف الجيل المحترم أنا مش نافع كممثل بس بتقولها بشياكة، ولكنها وضحتلي وقالتلي يعني لو معزوم علي 10 أفراح روح فرح واحد، ومتخليش الناس تاخد عنك فكرة وحشة، وأنا أخدت الكلمة دي ومظهرتش خالص.