الأربعاء 1 مايو 2024 12:53 مـ
مصر وناسها

    رئيس مجلس الإدارة محمد مجدي صالح

    غطاطي للإطارات
    فن وثقافة

    بعد تسريب مكالمة الرشوة.. الحرب تشتعل بين حمو بيكا وهاني شاكر

    مصر وناسها

    من جانبه، قال حمو بيكا خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامية ياسمين عز: “أستاذ حلمي على دماغي ومفيش بيننا أي مشكلة ومفيش كلام متوجه له والمرة الجاية هقول الأسامي اللي عملت معايا كدا عن طريق مستندات وأوراق.”

    كما تم تسريب مكالمة ترصد واقعة الرشوة وقال حمو بيكا في التسريب، موجهًا حديثه لشخص مجهول عن الموسيقار المقصود: “طالع في فيديو بيقول عنبة مقدم ورق مزور وشهادة جيش مزورة، وبعدها بأسبوع إداله كارنيه النقابة، ومعايا فيديو وصور وهو متصور في مكتبه وبيديله الكارنية”.

    وأضاف بيكا في المكالمة المسجلة: «معايا نور التوت عايزين يدفعوه 20 ألفًا، وتيخا دافع 20 ألفًا».

    وتابع: «إسلام على دافع الفلوس أول ما أحد الكارنيه قاللي أنا رايح أدفع للنقابة 15 ألف جنيه، وعاوزينه يجدد تاني يدفع 15 ألف جنيه تاني، وما أخدش إيصال بالفلوس اللي دفعها”.

    من جانبه، قال أحمد رمضان “سكرتير نقابة المهن الموسيقية”، إن ماقام به بيكا “قلة أدب”، متابعا: “مش هسيب حقي من حمو بيكا مهما كان”.

    فيما أصدر بيكا بيان يرد فيه قائلا: “بما أن الأمور قد جرت دون أي حراك من النقابة واللجوء إلى القضاء فإننا تأكيدا للحقيقة المؤكدة، فسوف نتقدم غدا بإذن الله إلى النيابة العامة ببلاغ بمضمون ما ورد باللقاء التليفزيوني كاشفين فيه الأسماء والوقائع تفصيلا مؤكدا بما لدينا من كافة أدلة الثبوت للتحقيق فيها وصولا للحق”.

    حمو بيكا هاني شاكر