الإثنين 13 مايو 2024 05:14 مـ
مصر وناسها

    رئيس مجلس الإدارة محمد مجدي صالح

    غطاطي للإطارات
    فن وثقافة

    حمو بيكا يرد على الانتقادات: ماتعلمتش أقرأ وأكتب بس اتعلمت حاجات كتير أنت يامتعلم هتفضل جاهل بيها

    حمو بيكا
    حمو بيكا

    استمر حمو بيكا ردوده على الانتقادات التي تعرض لها عبر السوشيال ميديا، كونه لم يستكمل تعليمه، وقال مغني المهرجانات، إنه لا يجيد القراءة والكتابة ولكن لديه أخوته ومقربين له يقرأون ويكتبون له ما يريده.

    وأضاف حمو بيكا، أن كل شخص يجهل شيئا ما في الحياة فالطبيب يجهل بالمحاماة، والأخير يجهل بالمحاسبة وهكذا، وأن الكمال لله وحده.

    وكتب حمو بيكا عبر حسابه بموقع فيس بوك: «طب وايه يعني عندي اخواتي وقرايبي بيقرولي وبيكتبولي اللي أنا عايزة.. ببساطه محدش فينا اتولد عارف كل حاجة! كلنا كنا مغيبين عن كل حاجة.. وكلنا جهلة الدكتور جاهل عن المحاماة، والمحامي جاهل عن المحاسبة، والمحاسب جاهل عن المهندس، الكمال لله وحده، محدش كامل».

    اقرأ أيضاً

    وأضاف في منشوره: «زي ما قولت انا منولتش شرف التعليم بس اتعلمت ازاي اشتغل واشيل مسؤوليه اتعلمت ازاي اشقي من صغري ومقولش لحد اديني.. زي ما انا اتعلمت حاجات كتير جدًا في الحياة - انت يا متعلم هتفضل جاهل بيها، فإن حد يكتبلي أو يقرأ لي.. دي حاجة متخصش حد في الدنيا، صباحكم فل وجمعه مباركة عليكم.

    وكان حمو بيكا، رد أمس، على انتقادات من يصفه بالجاهل وقال إنه لم ينكر هذا الأمر، لكنه ليس بيده ولم يختر أن يكون جاهلا، وعبر عن غضبه من التنمر عليه عبر مواقع التواصل الاجتماعي والسخرية من جهله وعدم استطاعته القراءة والكتابة.

    وقال حمو بيكا، إن هناك من يتخفى خلف كيبورد، ويوجه انتقادات وسخرية له، وهذا ليس سلوك أشخاص متعلمين.جميعا».

    حمو بيكا المغني حمو بيكا حمو بيكا يرد على الانتقادات